неделя, 7 октомври 2012 г.

АУГУСТА

През 1935 година при разкопки на античната римска баня в Хисар е открито парче от мраморна плоча със запазени 7 реда от латински надпис. Въз основа на разчитането и тълкуването, направено от Д. Дечев, той излиза със становището, че античният град при Хисар се е наричал Аугусте / Auguste /– августейшо, императорско селище. След публикацията му в годишника на Пловдивския музей / 1937 г./ това становище се възприема като достоверно в научната литература в продължение на няколко десетилетия. То добива широка популярност, въпреки,че по-късно, опирайки се на нови данни, анализи и проучвания, учените утвърждават, че при топлите хисарски извори се е намирал античният град Диоклецианопол.

Балнеосанаториум "Аугуста" на Балкантурист
(старата сграда)
Кой знае как се е казвало античното римско селище преди идването на император Диоклециан / 284 – 305 /, но къс сигурност е било императорско владение.

В курорта името Аугуста носят различни обекти.
Спа-хотел "Аугуста"
Така се нарича улицата, на която живея, започваща от гарата до стария хотел „Балкан“.През 1965 година в Хисар е открит балнеосанаториум на Балкантурист „Аугуста“. Преместен по-късно в нова сграда, днес „Аугуста“ е модерен спа хотел, посрещащ целогодишно чуждестранни и наши гости.


През същата 1965 г. името „Аугуста“ получава и новоиизграденият тогава в курорта голям универсален магазин. Отдавна сградата е преустроена и има не само търговско предназначение. Но красивото фасадно керамично пано от керамичката Ана Кметова напомня за името Auguste.





Любопитно е, че някога беше популярна една забравена вече естрадна песен „Аугуста“, посветена на древния град. Текстът е на поета Дамян Дамянов, композитор е Тончо Русев. През 1970 година, по време на празника на курорта, тя прозвуча за първи път в летния театър в изпълнение на родената в Хисар Мими Иванова. През 1972 г. песента е записана от Балкантон на грамофонна плоча в изпълнение на Лили Иванова. Една красива, романтична мелодия с думи за любов и мечти.
Ето текстът:  

Сърцето ми е яка крепост древна,
тъгата ми – един затрупан ров.
Но съм жена от земните най-земна
и още чакам твоята любов.

Не питай как се казвам! Ще те пусна
на крепостта през тайната врата.
Наричай ме със името „Аугуста“!
Наричай ме любов или мечта!

Аугуста, Аугуста е моето име.
Аугуста зови ме! Аугуста люби ме!
Изгаряй ме с поглед, изгаряй ме с устни!
И вечно повтаряй: Аугуста, Аугуста!

Ако забравиш името ми даже,
ако нощта лика ми окраде –
попитай вятъра, ще ти го каже,
моли зората – ще ти го даде!

Навярно текстът на песента Дамянов е написал в Хисар, където в продължение на много години редовно гостуваше в почивния дом на писателите и създаде тук много свои поетични творби.

Няма коментари:

Публикуване на коментар